Методична робота

Формування інтерпретаційної
                                                компетентності учнів
    Людина захлинається у нескінченному потоці інформації. Щоб зорієнтуватися у ньому і не перетворитися на пасивного споживача, потрібно уміти швидко її обробляти, класифікувати й тлумачити. Впоратись з таким завданням здатна лише компетентна особистість зі сформованими уміннями інтерпретувати будь-яке явище, зокрема й художній текст.
   Саме у літературних текстах перед читачем постає своєрідна інтерпретуюча модель дійсності, що відбиває багатозначний художній світ письменника. В.Ізер у статті «Зміна функцій літератури» стверджував, що «література показує розмаїття шляхів, через які людині відкривається навколишній світ... Вона реагує, відгукується на дійсність і при цьому інтерпретує її... Інтерпретація - це нескінченний процес нашої орієнтації у світі, а література моделює цей процес якнайкращим чином, реагуючи на постійну мінливість світу і людини».
   Істини змінюються, як зазначив Герман Гессе у своїх поетичних рядках:

          Любой цветок неотвратимо вянет
          В свой срок и новым место уступает.
          Так и для каждой мудрости настанет
          Час, отменяющий ее значенье.

   Сьогоднішній учень - це людина принципово нової формації, яка повинна відрізнятися загальною культурою, естетичним смаком, гармонійним світоглядом.
   Компетентність старшокласника - це його широка світоглядна обізнаність, здатність бачити і розуміти навколишню дійсність, уміння адаптуватись до вимог життя у суспільстві, усвідомлювати своє призначення і роль у соціумі, здійснювати осмислені вчинки, ставити мету і досягати її, орієнтуватися у світі мистецтва і дійсності.
   Робота з обдарованими учнями - це і є один із шляхів розвитку компетентності школяра. У кожній школі є обдаровані учні. Завдання вчителя - запалити в них вогник творчості, пробудити естетичні відчуття, відкрити таланти, підтримати, повести у прекрасний світ мистецтва.
Сьогодні дослідники усього світу обговорюють проблему навчання та розвитку такої молоді. Що ж таке обдарованість? За визначенням американського психолога Дж.Рензуллі, це результат поєднання трьох характеристик: інтелектуальних здібностей, що перевищують середній рівень; творчого підходу та наполегливості.

Серед основних характеристик обдарованості виокремлюють такі:

-      Висока активність розуму, підвищена схильність до розумової діяльності; інтерес до певного виду діяльності, елементи оригінальності в ній; потяг до творчості.
-    Загальна інтелектуальна обдарованість; специфічна обдарованість;
      надання  переваги займатися певним видом діяльності; творчість чи
      продуктивність мислення; лідерство; здатність до візуальних та
      виконавських видів  діяльності.

 Найголовніші риси обдарованості, які виокремлюють дослідники, - високий   інтелектуальний розвиток та здатність до творчості.
  
   На основі цих критеріїв визначаємо риси філологічно обдарованої дитини. До цієї категорії учнів можна віднести учнів, які відповідають одній або декільком з таких характеристик:

-    люблять читати, цікавляться літературними новинками;
-    мають високі показники у навчальній діяльності з мови та літератури;
-    пишуть літературні твори;
-    виразно декламують художні тексти;
-    готують власні дослідження з певних тем та проблем з мови чи
     літератури.

   Організовуючи роботу з такими дітьми, слід пам'ятати, що необхідно своєчасно їх виявити і підтримати. В своїй роботі я намагаюсь надихати, спонукати учнів до  творчої діяльності.
 
    Одним із засобів підтримки філологічно обдарованих дітей є підготовка
самостійних наукових досліджень в системі Малої академії наук.
  
   МАНівська наукова робота з літератури - це наукове дослідження учня, яке  виконується самостійно і базується на знаннях, уміннях і навичках, здобутих під час шкільного та позашкільного вивчення літератури.
  
   Мета досліджень - розвиток широкої читацької культури школярів, сприяння  поглибленню їхньої літературної освіти, виявлення наукових інтересів та творчого потенціалу, залучення до пошукової діяльності. Учнівські роботи дослідницького  характеру спрямовані на вирішення завдань, виконання яких є можливим на основі самостійного спостереження, критичного аналізу та власних висновків щодо

того чи іншого літературного явища.

Немає коментарів:

Дописати коментар