четвер, 30 жовтня 2014 р.

Печорін і байронічний герой

                                                                                                                                               
  Тема: Печорін і байронічний герой. Печорін і Онєгін

  Мета:  -   узагальнити образ Печоріна, розкрити трагедію обдарованої особистості
                    в умовах самодержавства;
-  показати схожість і контрастність образів Печоріна, Онєгіна, «байронічного героя»;
-  поглибити знання учнів з т.л. про романтизм, «байронічного героя»;
-  формувати читацькі навички дослідницького характеру, уміння формулювати та висловлювати власні судження;
-  розвивати критичне мислення та толерантне ставлення до оточуючих.

    Обладнання: схеми результатів групової та індивідуальної роботи із попереднього уроку; ілюстрації картин М.А.Врубеля «Демон сидячий», І.Айвазовського «Буря на морі вночі», «Дев’ятий вал»; роздатковий матеріал до романів «Євгеній Онєгін» О.Пушкіна та «Герой нашого часу» М.Лермонтова.


    Тип уроку: урок-майстерня, розвиток зв’язного мовлення.

                                                                                     На самоті людина почувається
                                                                                               менш самотньою.                                                                                                                                              Дж.Байрон

 І. Вступне слово учителя.  У наш час  людство почало забувати про свою благородну місію на землі – бути Людиною. Люди піддаються магнетичному впливу наживи, грошей, багатства, Але з цього, врешті-решт, нічого доброго не виходить. Людство деградує, вироджується морально. Проте якщо ти маєш своє обличчя, гідно тримаєш голову, то рано чи пізно ти отримаєш те, на що заслуговував. Цю моральну проблему порушували і Пушкін, і Лермонтов, цю тему розкривають і сучасні автори.

 ІІ.  Етап проектування. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці.
Елемент дискусії: як ви гадаєте, чи потрібно розглядати сьогодні образи Онєгіна, Печоріна?

 ІІІ. Узагальнююча пошукова діяльність

      1.  Деталізація мети пошуку.
         - Яку мету ставлять перед собою автори?
                 (Удосконалення розуму та власної вдачі людей).

         - Що вони прагнуть зобразити?
                 (Позитивні й негативні риси характеру людини. Прагнуть застерегти від
                  несподіваності в людському суспільстві).

      - Як саме застерігають письменники?
               (Зображують своїх героїв як розумних, але зайвих для суспільства).

      2.  Учитель.   Так жизнь скучна, когда боренья нет!
                            Мне нужно действовать, я каждый день
                            Бессмертным сделать бы желал, как тень
                            Великого героя, и понять
                            Я не могу, что значит отдыхать.
                            Всегда кипит и зреет что-нибудь
                            В моем уме. Желанье и тоска
                            Тревожат беспрестанно эту грудь.
                            Но что ж? Мне жизнь все как-то коротка,
                            И все боюсь, что не успею я
                            Свершить чего-то!    ( «Моя душа, я помню с детских лет…»)

     3.   Перевірка домашнього завдання


Так

Проблема

Ні


-Усвідомлення власної гідності;

-відстоювання права на самопізнання та самовираження;
-психологічний самоаналіз;
-пошуки власного «Я»;
-висловлювання думок молодого покоління;
-чесність у всьому.


Чи є Печорін героєм свого часу?

- «Холодність» у взаєминах з оточуючими;
-  прояв безвідповідальності за вчинки;
-  прояв егоїзму;
-  невміння поступатися;
-  байдуже ставлення до власного життя;
-   намагання приховати власні почуття

  - Що сказав Герцен про покоління печоріних?
          «…Усі ми в більшій чи меншій мірі Онєгіни, якщо тільки не віддаємо перевагу тому, щоб бути чиновниками або поміщиками… Ми займаємося всім: фізикою, філософією, любовю, військовим мистецтвом, містицизмом, аби тільки розсіятися, щоб забути про величезну порожнечу, яка гнітить нас…».
   Роман Пушкіна вплинув на формування задуму Лермонтова – створити образ «героя свого часу».
  Якщо говорити про спільні риси обох згаданих героїв і байронівського типу героя, то слід визнати їх у чомусь дуже подібними, але одночасно і суто індивідуальними.

  4.  «Відкритий мікрофон»

Порівняння фотоілюстрацій з картин Д.Н.Кардовського «Тетяна і Онєгін», В.А.Сєрова «Кн. Мері І Печорін».

Про що говорять ілюстрації картин :
-         Л.Тимошенко «Вона йому не каже встати…»,
-         Н.Кузьміна «Онєгін на балу»,
-         Л.Фейнберга «Печорін».

        5. Робота груп учнів. Презентація роботи.
  Печорін і байронічний герой.
         Які риси байронічного героя ви помітили в образі Печоріна?  (Самотність нескореного вільнолюбивого бунтаря зі стражденною душею, постійне невдоволення собою, своїм життям та прагнення знайти «себе справжнього», своє місце в житті.)
         Що заважає Печоріну жити повноцінним життям?  (Протиріччя життя: він розцінює самого себе як «морального каліку», у якого зсохлась, випарувалась, померла «краща половина душі». Він не знайшов діяльності,  яка відповідала б його «безмежним силам». Він витратив їх  на ламання життя «чесних контрабандистів», викрадання Бели, убивство Грушницького. Він відчуває, що приносить горе або загибель кожному, з ким зближується. А це свідчить про загострене почуття совісті в героя.)

  Печорін і Онєгін. Розповідь за планом:
-         Що об’єднує героїв? Що їх різнить?
-         Чим відрізняються сцени дуелі в романах «Євгеній Онєгін» і «Герой нашого часу»?
-         Чому Пушкін звинувачує свого героя у вбивстві, а Лермонтов прощає Печоріна, знаходить йому виправдання?
-         Якими є проблеми особистого щастя в романах Пушкіна і Лермонтова? Як їх вирішують герої?
-         Чи можна їх назвати «зайвими людьми»? Чому?

          6. Практична робота. Компаративний аналіз образів.   (Додаток 1).

   ІУ. Рефлексія.

1.     Бесіда за словами Дж.Байрона.  (Епіграф)
2.     Робота з репродукціями картин М.Врубеля «Демон сидячий», І.Айвазовського «Буря на морі вночі» та «Девятий вал».

    У. Аналіз роботи класу.



   Домашнє завдання. Написати твір-есе «Герой нашого часу. Який він?»

1 коментар:

  1. MGM Grand Casino, Grand Opening & Closing - Mapyro
    MGM Grand Casino, 진주 출장안마 Grand Opening & 익산 출장마사지 Closing 김해 출장마사지 춘천 출장마사지 The hotel, the Grand 구미 출장마사지 Casino, Grand Poker Room, MGM Grand Casino & the MGM Grand Casino & the MGM Grand Hotel

    ВідповістиВидалити